onsdag 18 juli 2007

Lax i folie, rena rama njutningen för en matälskare


Bilder: före och efter tillagning.
Idag tog jag tillfället i akt och lagade till en ny maträtt. Detta tips fick jag förra veckan av allas vår bullmamma som fint lämnade ett inlägg i bloggen. Jag har många vänner som tycker om matlagning och titt som lämnar de ett eller flera recepttips till mig. Det är förstås mycket uppskattat, men som ni förstår desto svårare när det ska bjudas på parmiddagar eller dyligt. Då är det ofta "favoritrecepten" som man vill bjuda på - men allt som oftast har jag fått tipsen av de som ska komma;-) Absolut inget att klaga över, snarare ett I-landsproblem! Jag kan varmt rekommendera denna maträtt som smakade riktigt bra. Enkel och nyttig är den dessutom.

Min vän "S" lax
Till 4 port
4 laxfiléer
2-3 potatisar per person
1 morot per person
1/4 purjolök per person
1 matlagningsgrädde
1 fiskbuljongtärning

Skär potatisarna och morötterna i små skivor. Hacka purjolöken. Blanda sedan dessa och fördela i alla folieknyten (fyra stycken). Lägg laxfilén på grönsaksbädden. Smula över fiskbuljongtärningen. Fördela matlagningsgrädden i alla fyra folieknyten. I ugnen på 225 grader i ca 40 min. Passade även bra med lite citronpeppar på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser väldigt gott ut. Funkar säkert att lägga på grillen också.

Nya och gamla ting sa...

Kix: O ja, det kan jag tänka mig. Blir nog bara ännu godare!:-9