söndag 17 juni 2007

Dagdrömmar

Har suttit och lekt lite på Eco's hemsida. Klicka för förstoring. Några olika randiga tapeter till köket, undra om det vore något? Måste finnas lite mönster för att dölja ev fettfläckar.

En av tapeterna går i ljusgrön ton.

Gillar tegelkänslan, tror att de skulle passa bra i hallen.

Bilder: Eco tapeter
Helgen har gått i inredningens tecken, saker har inhandlats och hjärnan har gått på högvarv. Idéer snurrar runt i huvudet och en del av dem finslipas för fullt. Just nu är det mestadels tapeterna jag funderar över - självaste stommen i rummen som ska få en makeover. Vad gäller hallen kan jag inte riktigt släppa tanken om en vågrät vit/grå tapet. I sovrummet får det gärna finnas en ljus tapet med diskreta mönster på, för väggarna kommer nog att förbli rätt så kala eftersom det är betongväggar - nya tapeter, risk för att förstöra väggarna med massa hål. Så en viss struktur får gärna finnas så att det inte blir ett alltför kalt och kallt intryck. Köket är nog det rummet som jag kommer att ha svårast med. Dels för att golvet och kaklet inte riktigt ger ett inbjudande intryck, dels för att det är så få tapetvåder som ska få rummet att lyfta. Svårt svårt! Men rent spontant, tycker ni att jag ska satsa på vita, beiga eller gråa tapeter? Tänker följa samma skala och sedan eventuellt ha något diskret mönster på. Vårt vardagsrum går i grått, om man ska ta hänsyn till det. Sedan tar jag gärna emot tips på olika tapeter.
I veckan ska jag försöka hinna med ett besök hos färghandeln. Är nog bäst att se taperna live och få låna hem några färgkartor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej min vän! Det var mycket trevligt att få träffa dig en sväng i helgen! Så kul att höra att din dag blev lyckad. Mamsen din är en riktig kock hon! ;-) Jag har ju också kalasat en hel del i helgen, och i kväll kommer Catarina med karl på ett försenat födelsdagsfika hemma hos mig. Gissa vad jag ska bjuda på? Jo, din italienska jordgubbstårta såklart! Måste ju testa om den är så god som du påstår..;-) Vad kul att ni hann gå en sväng på loppisen ändå, och förstår att du är nöjd med fynden hos farmor! Jag är också nöjd med mina fynd, fann ju den där sockerlådan du sökte ;-) samt ett gammalt blågrönt uppläggningsfat med härligt 70-tals mönster! Ha en finfin dag! Kramar. P.S Tapeterna ser lovande ut, men jag förstår att det är svårt! Jag gillar den vita med små rutor samt den med lodräta ränder (som står bredvid)...men jag vet inte var de skulle passa bäst. Svårt som sagt! Får återkomma med fler tips. D.S

Nya och gamla ting sa...

Sarah: Ja tack detsamma, var riktigt kul att ses! Ja jag tänkte väl det, att du för en gångs skull skulle få ett recept att bita i:-) Brukar oftast vara tvärtom:-) Ja du fann en del fynd du med, Nordsjö är en pärla...! Ska kolla på de tapeterna, jag lekte ju bara som sagt, så är inte riktigt så mycket allvar bakom. Men tapeterna som visas på hallbilderna gillar jag iallafall mycket. Nu ska jag försöka få lite solstrålar på mig. Fick nyss ta upp Molly, hon hade hoppat över balkongräcket IGEN..grr! Vad ska grannarna tänka;-)

Anonym sa...

Jättesvårt att säga när man inte sett rummen!..kan du inte lägga ut bilder på rummen så är det lättare att bilda sig en uppfattning?!..Sen är det ju alltid svårt att ge tips eftersom man har olika smak och så! Lycka till! :)

Nya och gamla ting sa...

Signe: Bilder kommer inom kort, när jag orkar städa undan riktigt. Sommaren medför en viss slapphet vad gäller städning:-)