tisdag 22 januari 2008

Sliskigt värre


Bilder: privata
Ett inlägg efter gårdagens bakverk kommer nu ännu flera godsaker. Jag har filat samvetet med lite styrketräning idag. Idag lagade jag en middag bestående av saffranpasta med chorizokorv, paprika, babyspenat och fetaost. Ett recept som min vän H rekommenderat. Trots att jag åt mig proppmätt kom sötsuget krypande. Den här gången skyller jag på S som så oskyldigt önskade receptet på en kladdkaka. Som för övrigt en annan S brukar baka (högsta kvalitet med 70% choklad). Så om jag nu inte hade haft detta recept färskt i minnet skulle jag kanske valt mina minimorötter istället!:-)

Saffranspasta med spansk chorizo
3 röda paprikor
200 g spansk chorizokorv
2 msk olivolja
flingsalt
svartpeppar
1 tsk färsk hackad rosmarin

400 g spagetti
3 dl matlagningsgrädde 5%
1 påse saffran
flingsalt
svartpeppar
1/2 ask ruccola alternativt bladspenat
200 g fetaost

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader, klyfta paprikan och skiva korven. Rosta paprika och korv med olja, salt, svartpeppar och rosmarin tills det har fått rostad färg. Koka pastan "al dente" i saltat vatten.Koka upp grädden med saffran och krydda med salt och peppar.Blanda pasta med saffransgrädde och häll upp den på ett stort serveringsfat. Toppa pastan med rostad paprika och korv samt ruccola och smulad fetaost. Lycka till och smaklig måltid!

Kladdkaka
2 ägg
100-125 g margarin
1-1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
3 dl socker
100 g choklad, godast med 70%

Vispa ägg och socker, ju mindre du vispar desto kladdigare resultat sedan!:-9
Blanda alla torrvaror. Smält margarinet tillsammans med chokladen. Blanda samman allt till en smet. Sätt ugnen på 175 grader och grädda i ca 30 minuter.
Jag valde att göra muffins av smeten, blev ca 10-12 stycken.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Pastatallriken såg enormt lockande ut - resten står jag över *s*

Nya och gamla ting sa...

Fru A: Ja det var rätt speciell smak såhär efter julen och saffransbullar. Men gott på sitt eget lilla vis. Kladdkakemuffinsen gick inte av för hackor ska du veta:-)

Anonym sa...

följer din blogg lite anonymt. Muffinsen såg väldigt goda ut ^^, kan du lägga ut receptet :)??

Anonym sa...

Jag använder mig av photoshop elements när jag gör mina kollage - mycket bra program som finns att köpa för en dryg tusenlapp.

Nya och gamla ting sa...

Anonym: Jaså, vad roligt! Jo visst kan jag lägga ut receptet:-9
Fru A: Okej, tackar för tipset. Har photoshop men har bara inte lärt mig hur programmet fungerar.

Anonym sa...

tack för receptet, man kan aldrig ha för många kladdkakerecept ;-) Måste testasnångång!!

Anonym sa...

Åååh, här var det alldeles för längesen jag kikade in! Nu blev jag grymt sugen på kladdkaka... men jag knaprar på mitt äpple jag ;)(och låtsas ha glömt att jag åt muffins innan idag - bakade ju med dottern... :))
Kram på dej!