söndag 11 november 2007

En lördag med nära och kära

Stek med kokta morötter och lök.
Fantastiskt lyxigt med hemlagat.
Bär som mamma och pappa plockat. Får mig att tänka på när jag ska våga mig ut i björnskogen.
Marängtårta som är fylld med chokladkräm och grädde.
De små tofflorna som lilla C fick. De är lite för stora dock.

Jag lämnade Umeå för en dag, för att uppleva hembygden! Bussresan började bra, men knappt halvvägs började Molly protestera. Om det var mot mig personligen eller någon annan medresenär förtäljer inte historien (troligen på grund av panik). Jag hade inte heller njutit av en bussresa inuti en bur. Säkert ingen av er heller för den delen:-) Väl hemma möttes jag av ett dukat bord för 9 personer. Och vilken mat sedan. Ett hav av hemlagade rätter. Min mamma kan laga mat ska ni veta! Visar er lite bilder på härligheterna. Varmrätten bestod av klyftpotatis, stek och en tillhörande sås. Mums! Kan varmt rekommendera att lägga klyftpotatis i ugnsform tillsammans med flingsalt och 2 dl mellangrädde. Sedan toppa med gräslök. Kan säkert passa bra med vitlök i också.

Det bästa av allt - mamma hade bakat vår (min och äldsta brorsans) favorittårta i alla kategorier, den som alltid stått högst på önskelistan vid födelsedagar. Nämligen en marängtårta fylld med en speciell chokladkräm och grädde. Mötet med mina föräldrar, mormor och brorsan med familj visade sig bli rena rama julafton. Alla flickorna (tre stycken) fick var sitt paket och pappa fick farsdagspresenter. Visar bild på "lillans" paket från mig, ett par skinntofflor från bondens marknad på söder. Visst är de söta?

På hemresan var Molly lugnare vilket kändes bra för hennes matte. Jag samtalade med en äldre kvinna på bussen. Tänk vilka trevliga samtal man kan ha. Hon gjorde mig inspirerad att läsa på lite om Sveriges städers historia. Så snart ska jag gå till biblioteket och plöja i hyllorna. Jag är speciellt intresserad av arkitektur och dess historia.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh vad härlig mat, vill ha, vill ha vill ha!:)

Anonym sa...

såg helt underbart gott ut det där!